Dworzec w Ustce
Rozwój przestrzenny miasta wymaga rozbudowy jego infrastruktury. Na przestrzeni lat niewielki budynek dworca kolejowego był już rozbudowywany, aby dostosować się do rosnących potrzeb. Kolejnym etapem jest zintegrowanie funkcji transportu kolejowego z autobusowym. Nowoprojektowane obiekty używają spójnego języka form z historyczną zabudową, wyróżniając się jedynie nowoczesnym detalem.
Dworzec autobusowy z towarzyszącymi funkcjami usługowymi będzie nowym obiektem, wkomponowanym w zabytkowy kompleks dworcowy. Budynek nawiąże formą do otaczającej zabudowy. Powtórzone zostały kąty dachów oraz wybrane elementy ozdobne.
Na parterze znajduje się poczekalnia z kasami, lokal usługowy, wypożyczalnia rowerów oraz zespół toalet ogólnodostępnych. Lokalu usługowy otwiera się witrynami w kierunku peronów autobusowych, przed lokalem przewidziano miejsce na sezonowy ogródek. Poczekalnia jest dwukondygnacyjna z otwartą klatką schodową prowadzącą do usług znajdujących się na piętrze.
Górna kondygnacja łączy się kładką z tarasem na skarpie dworca kolejowego, tworząc dogodny dostęp do usług z poziomu ul. Dworcowej.
Historia budynku sięga początku XX wieku. W tym czasie nad linią kolejową z Ustki do Sławna zbudowano wiaduktu drogowy i wkomponowany w południowy nasyp dworzec. W ten sposób połączono poziom torów z poziomem wyniesionej drogi. Zwarta bryła przekryta wielospadowym dachem w latach 50-tych została rozbudowana o część zachodnią, usytuowaną na nasypie.
Najbardziej atrakcyjne powierzchnie znajdują się od ul. Dworcowej oraz od strony torowiska, tam proponuje się zlokalizowanie punktów gastronomicznych i handlowych. Najwyższe i najbardziej reprezentacyjne pomieszczenie, pełniące rolę holu wejściowego z poczekalnią zostanie ożywione poprzez otwarcia na nowe funkcje: informację turystyczną, kawiarenkę i kasy.
projekt – 2016-2018
realizacja – 2019-2021
architektura – Malwina Łazęcka-Malińska, Karol Kożuchowski, Rafał Maliński, Aleksandra Dziedzicka, Jadwiga Fedorowicz, Paulina Kuszneruk
zieleń – Małgorzata Chamera-Węska,
konstrukcja – Jacek Zawadzki
drogi – Marcin Wąchnicki
Instalacje sanitarne – Tadeusz Nowakowski
Instalacje elektryczne – Konrad Jabłoński